ładowanie strony

Dyrektor

 

Jurek Dybał – Dyrektor

 

 

Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.
Swą dynamiczną osobowością sceniczną przyciąga publiczność sal koncertowych Europy, dyrygując takimi orkiestrami jak: Wiener KammerOrchester, Wiener Concert-Verein, Vienna Art Orchestra, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Bayerische Kammerphilharmonie, Kuopio Symphony Orchestra, Orkiestra Symfoniczna Praskiego Radia, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Wrocławska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum”, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Łódzka, Polska Filharmonia Bałtycka, Orkiestra Symfoniczna Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W zakresie muzyki dawnej współpracuje ze słynnym zespołem Concerto Köln a jako instrumentalista – z Les Musiciens du Louvre-Grenoble Marca Minkowskiego. Artysta nie stroni od dyrygowania wielkimi koncertami plenerowymi m.in. ze słynnym romskim skrzypkiem Roby Lakatosem. Prowadził opery kameralne i gale koncertowe z udziałem solistów Baletu  i Opery Wiedeńskiej wystawiane w wiedeńskim Hofburgu. Chętnie współpracuje również z zespołami jazzowymi, folkowymi, world music; zajmuje się muzyką filmową w różnego rodzaju projektach crossover, współpracując na tym polu z zespołem gypsy jazz „No Limit” z Wiednia, skrzypaczką Zen Hu grającą na „chińskich skrzypcach” erhu czy Tytusem Wojnowiczem. Jest autorem przedstawień multimedialnych w niekonwencjonalny sposób promujących muzykę XX i XXI wieku, do których zapraszał m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Pszoniaka, Edwarda Lutczyna, Polski Teatr Tańca z Poznania i Daniela Stryjeckiego.
Aktywnie promuje i popularyzuje polską twórczość muzyczną. Dyrygował pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu Kwintetu „Kartki z nienapisanego dziennika” i Duo concertante (premiery polska i francuska ) tego kompozytora. Doprowadził też do wiedeńskiej premiery Uwertury Franciszka Lessla z Wiener KammerOrchester, a także nakłonił Concerto Köln do włączenia muzyki Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego do swego repertuaru. Dokonał również premierowych wykonań kompozycji Krzesimira Dębskiego. Wspólnie z Wiener KammerOrchester ufundował nagrodę dodatkową dla zwyciężczyni XIV Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego Soyoung Yoon w postaci koncertu z laureatką w sali Konzerthaus w Wiedniu. Współpracował z tak wybitnymi muzykami, jak: Yuri Bashmet, Julian Rachlin, Angela Hewitt, Itamar Golan, Mihaela Ursuleasa, Michel Lethiec, Frans Helmerson, Arto Noras, Erwin Schrott, Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Xavier de Maistre, Gábor Boldoczki i wielu innych. Jako kameralista występuje m.in. z zespołami: Wiener Klavierquintett, Kwartet Prima Vista, Kwartet Śląski, Wiener Virtuosen, Fine Arts Quartet, Shanghai Quartet, Talich Quartet czy Münchner Septet. Artystę można usłyszeć na płytach polskiej wytwórni DUX, belgijskiej – R.C.P. i japońskiej – Camerata. Jest dwukrotnym laureatem nagrody przemysłu fonograficznego „Fryderyk”. W latach 2010-2012 był profesorem Hochschule der Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie. W ramach obchodów Roku Mahlerowskiego został uhonorowany prośbą o zasadzenie „Mahlerowskiej róży” w ogrodzie domu narodzin kompozytora, obok takich osobistości jak Thomas Hampson czy Vaclav Havel.
Jurek Dybał jest pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego „Poziom 320”, odbywającego się w podziemiach zabytkowej kopalni Guido w Zabrzu.

 

www.jurekdybal.com