ładowanie strony

O FESTIWALU

 

 

 

 

 

SINFONIETTA JEST KOBIET!

 

Przez wieki niedoceniane, spychane na marginesy historii i traktowane z przymrueniem oka w zdominowanym przez mczyzn wiecie: kobiety zawsze byy jednak obecne w wiecie muzyki. Tegoroczna edycja Sinfonietta Festival, piciodniowego maratonu muzycznego Sinfonietty Cracovii, dedykowana jest wanie kobietom: instrumentalistkom, kompozytorkom, muzom; zarwno tym znanym i powszechnie cenionym, jak i tym, ktre wci czekaj na nalene sobie miejsce w panteonie muzycznych saw.

 

W trakcie festiwalu, ktry odbdzie si w dniach 30 czerwca ? 4 lipca, usyszymy m.in. gwiazd wiatowej wiolinistyki Soyoung Yoon ? zwyciczyni XIV Konkursu im. H. Wieniawskiego oraz mod polsk skrzypaczk Ameli Maszosk, ktra zdobya serca telelwizyjnej publicznoci jego ostatniej edycji. Po raz pierwszy w Polsce wystpi szwajcarskie Orion Trio, a szeregi zespow wystpujcych w ramach nowatorskiego clubbingu kameralnego zasili francuskie Lethiec Trio. Nie zabraknie rwnie atrakcji dla mionikw opery, ktrzy bd mieli szans podziwia Ew Majcherczyk w tytuowej roli wyreyserowanego przez Rebek Rot spektaklu Dziennik Anne Frank. Tym ostatnim bez wtpienia przypadnie rwnie do gustu wystp Ulrike Helzel, mezzosopranistki Opery Wiedeskiej, ktr usyszymy w trakcie koncertu inaugurujcego wydarzenie. Repertuar i obsada tegorocznej edycji Sinfonietta Festival to najlepszy dowd na to, e kobiety w muzyce maj si dzi wietnie ? i e zawsze byy w niej obecne. Niekiedy jako obdarzone wielkimi osobowociami muzy (George Sand, Coco Chanel), czasem jako cierpliwe nauczycielki wschodzcych gwiazd (Louise Farrenc, Nadia Boulanger), innym razem: jako przykadne ony i matki, dogldajce pochonitych twrczoci mw i pieczoowicie kopiujce ich rkopisy (Katarina Strawiska, Danuta Lutosawska) bd kompozytorki-amatorki usiujce da upust artystycznym ambicjom poprzez rozlunienie krpujcego je gorsetu spoecznych konwenansw (Tekla Bdarzewska-Baranowska). Nie brakuje jednak w historii muzyki prawdziwych ?sufraystek?: kobiet obdarzonych wyjtkowym talentem i determinacj, ktre szturmem zawojoway zmaskulinizowane, muzyczne uniwersum, zdobywajc uznanie wrd krytykw oraz melomanw na caym wiecie (Fanny Mendelssohn, Klara Schumann, Maria Szymanowska, Alma Mahler). Tegoroczna edycja Sinfonietta Festival to symboliczny ukon w kierunku wszystkich kompozytorek; zarwno tych zapomnianych, ktre chcielibymy odkry na nowo i zaprezentowa szerszej publicznoci, jak i tych, ktrych twrczo wesza ju na stae do kanonu dzie cenionych i czsto interpretowanych ? mwi Jurek Dyba, dyrektor Sinfonietty Cracovii i pomysodawca przedsiwzicia. Co ciekawe, Polska wypada w tym kontekcie na tle innych europejskich krajw wyjtkowo dobrze: nie brakuje w historii naszej rodzimej, kobiecej myli kompozytorskiej artystek wielkiego formatu: poczwszy od Marii Szymanowskiej, ktr zachwyca si sam Goethe, przez docenian na caym wiecie Krystyn Bacewicz, na Krystynie Moszumaskiej-Nazar i Roxannie Panufnik koczc. miao mona powiedzie, e to wanie Polki przecieray cieki wspczesnym kompozytorkom. Nie zapominajmy rwnie, e Polka, Tekla Bdarzewska-Baranowska, bya autork utworu, ktry Jerzy Waldorff okreli mianem pierwszego wiatowego przeboju! ? dodaje Dyba.

 

Bdarzewska-Baranowska, urodzona w 1829 roku w Mawie kompozytorka-amatorka, bya autork 35 fortapianowych miniatur, z ktrych jedna, Modlitwa dziewicy ? pocztkowo wydana wasnym sumptem ? po opublikowaniu partytury w dodatku do prenumeraty Revue et Gazette Musicale de Paris staa si najwikszym salonowym szlagierem XIX wieku, zyskujc ogromn popularno na caym wiecie. Naliczono przeszo 114 europejskich, amerykaskich i australijskich wydawcw utworu, ktrego czny nakad przekroczy milion egzemplarzy. W czasach wojny secesyjnej Tekla Bdarzewska-Baranowska bya jedn z trzech najczciej grywanych i suchanych kompozytorek na amerykaskich farmach; w 1880 roku kompozycja Polki trafia za z Parya do Japonii, gdzie natychmiastowo zyskaa ogromn popularno, ktr cieszy si po dzie dzisiejszy. To wanie tam wydano w 2007 roku pierwszy monograficzny album z kompozycjami Bdarzewskiej. Uwielbienie, jakim darz Japoczycy utwory Polki dobrze ilustruje fakt, e japoskie dzieci rozpoczynaj swoj edukacj muzyczn wanie od najwikszego przeboju Bdarzewskiej, a melodi La pri?re d?une vierge doskonale zna praktycznie kady mieszkaniec Kraju Kwitncej Wini. Utwr ten zajmie w repertuarze tegorocznego Sinfonietta Festival miejsce szczeglne i bdzie wykonywany dwukrotnie: w trakcie koncertu inauguracyjnego, w opracowaniu na orkiestr smyczkow oraz w trakcie drugiego dnia festiwalu, kiedy z kompozycj zmierzy si kwartet Cordes Classiques.

 

 

Sinfonietta jest kobiet, a kobieta niejedno ma imi: czego dowodzi przemylany i wspaniale zrnicowany program festiwalu. Repertuar koncertu inauguracyjnego Mio, mier i dziewczyna, ktry odbdzie si ju 30 czerwca w piknych, zabytkowych wntrzach Sukiennic, dobrze ilustruje zamys organizatorw, ktrzy pragn przybliy suchaczom rne muzyczne oblicza kobiecoci. W programie wieczoru znajd si ? poza wspomnian ju, pochodzc z juweniliw kompozycj Tekli Bdarzewskiej-Baranowskiej ? modziecze Pieni synnej ?Krlowej Wiednia?, Almy Mahler ? zaprezentowane po raz pierwszy w opracowaniu na orkiestr smyczkow. Usyszymy rwnie wyjtek z V Symfonii maonka Almy, Gustava Mahlera (cz. IV, Adagietto) oraz jego Rckert-Lieder na mezzosopran, smyczki i harf w opracowaniu Richarda Dnsera. Gocie Sinfonietty bd mieli rwnie szans usysze premierowe wykonanie zwyciskiej kompozycji Midzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego, a peen muzycznych atrakcji wieczr zwieczy wykonanie synnego kwartetu mier i dziewczyna Franza Schuberta w opracowaniu na orkiestr smyczkow Gustava Mahlera. Gociem specjalnym Sinfonietty pierwszego dnia festiwalu bdzie Ulrike Helzel ? znakomita mezzosopranistka Opery Wiedeskiej.

 

 

Drugi dzie festiwalu (1 lipca) przyniesie kolejn odson ?clubbingu kameralnego? ? nowatorskiej propozycji niezwykle entuzjastycznie przyjtej przez publiczno zeszorocznej edycji Sinfonietta Festival. Clubbing kameralny czy tradycyjn formu koncertu z duchem clubbingu, oferujc suchaczom kilka rnych koncertw symultanicznie odbywajcych si w nieznacznie oddalonych od siebie lokalizacjach: zabytkowych budynkach i nastrojowych ogrodach Muzeum Narodowego w Krakowie. Kady z zaproszonych wykonawcw wykona swj repertuar kilkukrotnie: gocie bd mogli swobodnie porusza si pomidzy poszczeglnymi scenami bez obawy, e przegapi ktry z muzycznych rarytasw skadajcych si na program tego wyjtkowego wieczoru ? opatrzonego humorystycznym, nawizujcym do sawnej galicyjskiej tradycji podtytuem: Babski comber. Przez wieki mianem tym okrelano mocno zakrapiane ? i nierzadko prowadzce do siowych konfliktw! ? kobiece ?polowanie? na mczyzn, urzdzane co roku przez krakowskie przekupki. Tym razem obdzie si bez rkoczynw, ale z pewnoci nie zabraknie mocnych, muzycznych wrae. W ramach tegorocznej edycji clubbingu kameralnego usyszymy trzy znakomite zespoy kameralne: Kwartet DAFO, Malawski Trio orazkwartet Cordes Classiques. Wieczr zwieczy koncert Lethiec Trio ? ensemblu synnego francuskiego klarnecisty Michela Lethieca, ktry, podejmujc myl przewodni tegorocznej edycji Sinfonietta Festival, wystpi w Ogrodzie Mehoffera wraz ze swoimi crkami: skrzypaczk Saski Lethiec oraz altowiolistk Karine Lethiec. Francuskim gociom na scenie towarzyszy bd muzycy Sinfonietty: Aleksandra Honcel-Banek (skrzypce), Adam Woniak (wiolonczela) oraz, w niecodziennej roli instrumentalisty, dyrektor Sinfonietty Cracovii, Jurek Dyba (kontrabas). W programie koncertu znajd si kompozycje Clary Schumann, Rebekki Clarke, dith Canat de Chizy oraz Suita na klarnet i smyczki ze skomponowanej przez George?a Gershwina w 1934 roku kultowej opery Porgy and Bess ? pierwszej broadwayowskiej produkcji, ktrej tematyka koncentrowaa si na dowiadczeniach afroamerykaskiej mniejszoci ? i do ktrej realizacji po raz pierwszy zaangaowano czarnoskrych artystw. Nie lada gratk dla uczestnikw kameralnego clubbingu bdzie ponadto wystp znakomitych artystek Kwartetu DAFO w? synnym, od lat zamknitym Hotelu Cracovia, ktry otworzy swoje podwoje specjalnie na t okazj.

 

 

2 lipca festiwal przeniesie si na krakowski Kazimierz, gdzie w industrialnych wntrzach Muzeum Inynierii Miejskiej Sinfonietta Cracovia zmierzy si z oper Grigorija Frieda Dziennik Anne Frank. Libretto powstaego w roku 1968 i wystawionego po raz pierwszy cztery lata pniej utworu Fried opar na wyjtkach ze synnego pamitnika Anne Frank ? jednego z najbardziej poruszajcych literackich wiadectw Holocaustu. Trudno wyobrazi sobie lepsze miejsce na wystawienie ??Dziennika Anne Frank?? ni krakowski Kazimierz ? miejsce tak silnie zwizane kulturowo i historycznie z losami polskich oraz europejskich ydw. Pamitajmy, e pamitnik Frank jest nie tylko wiadectwem okruciestw wojny i przeladowa, ale rwnie ? a moe nawet przede wszystkim? ? wiadectwem ogromnej woli i radoci ycia, dokumentujcym proces dorastania niezwykle inteligentnej i wraliwej, modej kobiety ? mwi Jurek Dyba, ktry obj kierownictwo muzyczne spektaklu. Rwnie dlatego zdecydowalimy si zrealizowa ten projekt w sercu ttnicego yciem Kazimierza, ktry jest obecnie centralnym punktem kulturalnej mapy Krakowa ? dodaje dyrektor Sinfonietty. Spektakl wyreyseruje Rebekah Rota ? amerykaska artystka, ktra rozpocza karier jako piewaczka (sopran liryczny), by zwrci si ku reyserii. W ramach swojej praktyki artystycznej Rota czy oba punkty widzenia, co przydaje realizowanym przez ni projektom wyjtkowej aury: reyserowane przez ni spektakle charakteryzuje nie tylko intelektualne wyrafinowanie i formalna finezja, ale rwnie ogromna intensyfikacja scenicznych emocji. W tytuowej roli wystpi Ewa Majcherczyk ? cieszca si midzynarodowym uznaniem polska sopranistka, znana z wystpw na woskich i rodzimych scenach; midzy innymi na deskach Teatru Wielkiego ? Opery Narodowej.

 

 

3 lipca Sinfonietta Festival zawita w progi zabytkowego, szesnastowiecznego Paacu biskupa Erazma Cioka ? wizytwki krakowskiej architektury renesansu. W tej prestiowej lokalizacji po raz pierwszy w Polsce wystpi znakomite Orion Trio: zesp uwielbianej przez polsk publiczno, koreaskiej skrzypaczki Soyoung Yoon, ktrej drog do midzynarodowej kariery otworzyo zdobycie I nagrody w XIV Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Kobiec rk ? tak brzmi podtytu koncertu, w programie ktrego znajd si kompozycje Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta oraz Ernsta von Dohnnyi?ego. U boku Yoon wystpi tego wieczoru Niemiec Veit Hertenstein (altwka) oraz Brytyjczyk Benjamin Gregor-Smith (wiolonczela) ? solici synnej szwajcarskiej Sinfonieorchester Basel. Orion Trio na scenie towarzyszy bd rwnie kameralici Sinfonietty Cracovii: koncertmistrz zespou, Maciej Lulek (skrzypce) oraz Marcin Mczyski (wiolonczela). Piecz nad caoci wystpu sprawowa bdzie ? kobiec, wirtuozowsk rk ? charyzmatyczna Soyoung Yoon, ktra wystpi przed suchaczami w podwjnej roli instrumentalistki i kierowniczki artystycznej przedsiwzicia.

 

 

Pity i ostatni dzie tegorocznej edycji Sinfonietta Festival (4 lipca) przyniesie krakowskim melomanom wydarzenie szczeglne: koncert finaowy Kobieta zmienn jest zgromadzi na scenie Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach icie doborow obsad. Raz jeszcze usyszymy, tym razem w roli solistki, znakomit Soyoung Yoon, ktra wystpi w duecie z Ameli Maszosk ? laureatk 4 nagrd specjalnych 15. Midzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego oraz nagrody specjalnej w plebiscycie Sinfonietty Cracovii i TVP Kultura, gwarantujcej wystp z orkiestr w trakcie tegorocznej edycji jej autorskiego festiwalu. Skrzypaczki ? Mistrzyni i Uczennica ? wsplnie wykonaj Koncert d-moll na dwoje skrzypiec Johanna Sebastiana Bacha. Usyszymy rwnie przewrotn, inspirowan barokow tradycj i pen interesujcych niuansw Canzon di barocco Henryka Czya oraz brawurow interpretacj porywajcych, kipicych poudniowym temperamentem Czterech pr roku w Buenos Aires stora Piazzolli. Ten prawdziwy muzyczny kalejdoskop zmiennych, kobiecych oblicz dopeni niezastpiona kobieta? Sinfonietta Cracovia. Pi dni, pi wyjtkowych, niecodziennych koncertw ? w tym roku Sinfonietta Cracovia zabierze swoich suchaczy w prawdziw podr w nieznane. Pery kobiecej myli kompozytorskiej, niebanalne formuy koncertw i plejada znakomitych goci: Sinfonietta Festival w kobiecej odsonie.

 

Vive la musique, vive les femmes! Bdcie Pastwo z nami? niezalenie od pci!

 

 

Facebook
Twitter
YouTube
Instagram