O FESTIWALU - Sinfonietta
ładowanie strony

O FESTIWALU

Sinfonietta Festival

w

Muzeum Narodowym w Krakowie

 

 

 

 

Nie przenoście nam stolicy do Krakowa.

Maksymiuk i Sinfonia Varsovia vs. Sinfonietta Cracovia na IV Sinfonietta Festival

 

Nie przenoście nam stolicy do Krakowa – apelowali przed laty muzycy krakowskiego zespołu Pod Budą, z przymrużeniem oka nawiązując do odwiecznej rywalizacji pomiędzy dawną i obecną stolicą. Słowa znanej piosenki przypomni krakowskim słuchaczom Sinfonietta Cracovia, która takim właśnie tytułem opatrzyła kolejną edycję kultowego już Sinfonietta Festival. Czego możemy się spodziewać po tegorocznym muzycznym maratonie krakowskiej orkiestry?

 

Kraków i Warszawę dzieli nie tylko 300 kilometrów odległości, ale również zupełnie inne podejście do życia. Różnice te leżą u podstaw domniemanej „rywalizacji” pomiędzy Warszawiakami i Krakusami, której echa z łatwością odnajdziemy w twórczości wielu polskich kabareciarzy i rysowników. Dzięki Sinfonietcie Cracovii dawna i obecna stolica staną w szranki na polu zaciekłej, ale stricte artystycznej rywalizacji: tegoroczny Sinfonietta Festival będzie bowiem przede wszystkim pojedynkiem dwóch orkiestr miejskich: słynnej Sinfonii Varsovii oraz jej młodszej, ale rezolutnej młodszej siostry, Sinfonietty Cracovii.

 

Zespoły zmierzą się zarówno w kameralnej, jak i orkiestrowej formule – w trakcie koncertu inaugurującego Festiwal, w zabytkowych, urokliwych wnętrzach Sukiennic (21 czerwca) oraz wielkiego finału w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej (25 czerwca), kiedy będziemy mieli szansę podziwiać je pod batutą dwóch Jerzych: Maestro Jerzego Maksymiuka, jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów, związanego z Sinfonią Varsovią od początku istnienia zespołu oraz Jurka Dybała, dyrektora Sinfonietty odpowiedzialnego za ostatnie głośne sukcesy krakowskiej orkiestry na arenie międzynarodowej. Zaprzyjaźnione, ale od lat rywalizujące ze sobą o miano wiodącej polskiej orkiestry ensamble łączy postać Profesora Krzysztofa Pendereckiego. Tegoroczna odsłona Sinfonietta Festival, przypadająca w rocznicę 85. urodzin Profesora Pendereckiego, to doskonała okazja do zaprezentowania krakowskim słuchaczom dwóch bliskich mu orkiestr, które życzliwe wspierał wraz z małżonką od początku ich istnienia i z którymi do dziś jest blisko związany. To dzięki staraniom Elżbiety Pendereckiej Sinfonietta nosi miano Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Państwo Pendereccy są zaś do dziś członkami Rady Artystyczno-Programowej zespołu; Profesor Penderecki jest jej Przewodniczącym ‒ mówi Jurek Dybał, pomysłodawca Festiwalu. Festiwalową batalię Sinfonietty Cracovii i Sinfonii Varsovii zwieńczy ‒ utrzymane w duchu przyjacielskiej rekonsyliacji i będące wyrazem szacunku dla dorobku wspólnego Mistrza ‒ wykonanie przez obie orkiestry Emanacji Krzysztofa Pendereckiego.

 

W programie Festiwalu znajdzie się również koncert Korzenie. Pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, upamiętniający 85. rocznicę urodzin kompozytora (22 czerwca). W jego trakcie usłyszymy między innymi słynny Koncert klawesynowy oraz znakomite Trzy utwory w dawnym stylu zmarłego przed ośmioma laty twórcy. Program uzupełni kompozycja Krzysztofa Pendereckiego ‒ prywatnie przyjaciela Góreckiego ‒ o tym samym tytule. Gościem specjalnym wieczoru będzie wybitny, cieszący się międzynarodowym uznaniem i występujący na najbardziej prestiżowych światowych scenach (m.in. Opera Wiedeńska, La Scala, Opera Państwowa w Monachium Metropolitan Opera) polski śpiewak Tomasz Konieczny, który wykona dla krakowskich słuchaczy poruszające Kindertotenlieder Gustava Mahlera. Usłyszymy również zwycięską kompozycję kolejnej edycji Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta ‒ utwór na skrzypce i wiolonczelę oraz orkiestrę smyczkową. W trakcie jego prawykonania zaprezentowane zostaną unikatowe, historyczne instrumenty zakupione przez Sinfoniettę dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Jak co roku w programie Festiwalu nie zabraknie wyjątkowej propozycji dla melomanów głodnych niecodziennych wrażeń: nowatorskiego i cieszącego się ogromną popularnością Clubbingu kameralnego, w tym roku od (23 czerwca). Nietypowe wydarzenie, opatrzone podtytułem Muzyczne stolice, połączy tradycyjną formułę koncertu z duchem clubbingu, oferując słuchaczom kilka różnych, symultanicznie odbywających się koncertów w nieznacznie oddalonych od siebie lokalizacjach: zabytkowych budynkach i nastrojowych ogrodach Muzeum Narodowego w Krakowie. Każdy z zaproszonych wykonawców wykona swój repertuar kilkukrotnie: goście będą mogli swobodnie poruszać się pomiędzy poszczególnymi scenami, jednocześnie „podróżując” pomiędzy muzycznymi stolicami: od Katowic, przez Pragę, Belgrad i Paryż, aż do Nowego Jorku i Petersburga.

 

Wyjątkowym wydarzeniem ‒ nie mającym swojego odpowiednika w programie poprzednich edycji Sinfonietta Festival ‒ będzie plenerowy koncert Warszawski Lutosławski z udziałem Magdy Navarrete, prezentujący zapomnianą i owianą aurą tajemnicy twórczość Witolda Lutosławskiego z lat 50. oraz 60. ‒ wyjątkowe, nastrojowe piosenki przywodzące na myśl Warszawę tamtych lat pisane przez kompozytora pod pseudonimem „Derwid”. Ten unikatowy koncert pod gwiazdami przypadnie do gustu wielbicielom lżejszych, rozrywkowych brzmień oraz melomanom będącym koneserami eksperymentów z pogranicza gatunków.

 

Przed nami kolejna pięciodniowa, muzyczna uczta przygotowana przez Sinfoniettę Cracovię. Czy Kraków ‒ reprezentowany przez swoją wyjątkową „orkiestrę do zadań specjalnych” ‒ wyjdzie obronną ręką z warszawsko-krakowskiej batalii, broniąc swojego tytułu Stolicy Kultury? Przekonajcie się Państwo sami!