Tryb koncertowy
17
10
2023
Tuesday
19:30

Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

Aula Florianka

17
10
2023
Tuesday
19:30
17
10

Zbigniew Bujarski i przyjaciele

Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

Aula Florianka

Wystąpią

Marcin Mączyński wiolonczela

Agnieszka Kaczmarek-Bialic harfa

Katarzyna Tomala-Jedynak dyrygentka

Sinfonietta Cracovia

Program

Zbigniew Bujarski Elegos

Zbigniew Bujarski Concerto per archi nr 2

Marek Stachowski Sinfonietta

***

Mateusz Bień Koncert na harfę i orkiestrę smyczkową

Marcel Chyrzyński Ukiyo-e

Wojciech Widłak Conductus II na orkiestrę smyczkową

Szacowany czas trwania koncertu –
120 min.

O koncercie

Koncert Sinfonietty Cracovii to hołd dla Zbigniewa Bujarskiego, jednego z bardziej niedocenianych kompozytorów polskich XX wieku. Koncert ukazuje indywidualną drogę rozwoju artystycznego na tle kompozytorów różnych pokoleń, jednak związanych z Krakowem, także obecnych wykładowców Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Mateusza Bienia, Marcela Chyrzyńskiego oraz Wojciecha Widłaka.

Twórczość Bujarskiego – stanowiąca wyzwanie wykonawcze dla każdego muzyka – daje jednocześnie niezwykłą satysfakcję odbiorczą jako połączenie żywiołu awangardy i medytacji. W roli solisty Concerto per archi nr 2 wystąpi Marcin Mączyński, lider sekcji wiolonczel Sinfonietty Cracovii, dla którego praca nad twórczością Bujarskiego jest także elementem pracy nad dysertacją doktorską.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

***

Zbigniew Bujarski (1933 – 2018) to twórca o wyraźnie określonej postawie ideowej, indywidualnej estetyce, zarazem jednak w pewnym sensie - typowy przedstawiciel „polskiej szkoły kompozytorskiej” drugiej połowy XX wieku. Wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Górecki współtworzy formację określaną mianem „pokolenia 33”.

Z wykształcenia – dyrygent i kompozytor, działał jako kompozytor, nauczyciel akademicki – profesor, propagator muzyki, artysta malarz. Procesowi twórczemu Bujarskiego towarzyszyła koncentracja – pochłonięcie bez reszty, a zarazem radość tworzenia. Nie łączył nigdy komponowania z malowaniem. Gdy komponował utwór - obrazy ustawił ”do ściany”, twierdził,  że rozpraszają jego muzyczną wyobraźnię. Mówił: ”W pewnym momencie malarstwo zaczęło mi przeszkadzać w pracy kompozytorskiej. Gdy komponowałem, a nie daj Boże stały sztalugi, bo np. wczoraj malowałem i obraz sechł, brałem papierosa, rzucałem okiem na obraz i widziałem, że coś jest nie tak. Komponując potem, już cały czas myślałem, co zmienić na obrazie. Gdy z kolei powracałem do malowania obrazu myślałem o komponowaniu. Malarstwo i muzyka są to jednak dwa różne sposoby życia, i nie da się ich pogodzić”.

Ale w sztuce uprawianej przez Bujarskiego istnieje jednak, pewne, wyższego rzędu pokrewieństwo tych obu mediów. Jego muzyka wyczulona jest niezwykle na barwę, i to bez względu na język dźwiękowy, w którym wypowiada się w danym momencie swej drogi twórczej. W wielu utworach, szczególnie symfonicznych barwa jest elementem formotwórczym, a sposób kształtowania, sposób komponowania staje się w pewnym sensie „malarski”.  

Po czasie  „zachłyśnięcia się”: awangardą: dodekafonią, serializmem, sonoryzmem Bujarski „powrócił”  do tradycji, i to zarówno w sensie techniki kompozytorskiej, jak i tradycyjnych gatunków. Powstawały programowe utwory symfoniczne – poematy symfoniczne, m.in. Similis Greco, kwartety smyczkowe, utwory na orkiestrę smyczkową, oratoria. Wśród owych powrotów do tradycyjnych gatunków znalazły się  dwa koncert ty instrumentalne: Concerto oper archi I (1979) na skrzypce i orkiestrę smyczkową oraz Concerto per archi II (1992) na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową. W obu utworach usłyszeć można ścieranie się gatunku koncertu solowego z tradycją concerti grossi.

Od czasu powstania Concerto per archi II  wiolonczela stała się instrumentem szczególnie ważnym dla Twórcy. Powstały kolejne utwory wiolonczelowe:  Per Cello, Orniphania na wiolonczelę i fortepian, KalSzlez na wiolonczelę i fortepian, Adagio na dwie wiolonczele.

Szczególne miejsce  w wiolonczelowym repertuarze  zajmuje Elegos na wiolonczelę  i orkiestrę smyczkową  dedykowany zmarłemu najbliższemu przyjacielowi - Markowi Stachowskiemu. Jak napisała  Ewa Siemdaj: „Elegos jest rodzajem pieśni żałobnej z partią solowej wiolonczeli. W dominującym dla utworu nastroju powagi i smutku pojawiają się jednak akcenty nadziei”.

Teresa Malecka, kierownik Centrum Dokumentacji Twórczości Kompozytorów Krakowskich Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Patroni i partnerzy

Wskazówki dojazdu

Świętego Tomasza 43, 31-027 Kraków

Aula Florianka Akademii Muzycznej m. Krzysztofa Pendereckiego znajduje się w Krakowie, przy ul. Sereno Fenn’a 15 w Krakowie, w bezpośredniej bliskości przystanku tramwajowego i autobusowego "Stary Kleparz". 

Dostępność

Zobacz również

24
04
Thursday
19:30
24
04

Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego

27
04
Sunday
12:00
27
04

Fort Borek (Centrum Kultury Podgórza)

Koncert kameralny Sinfonietty Cracovii w Forcie Borek Koncert Espresso muzyka klasycznaLogo cyklu Koncerty Espresso Logo cyklu Koncerty Espresso Logo cyklu Koncerty Espresso Logo cyklu Koncerty Espresso Logo cyklu Koncerty Espresso Logo cyklu Koncerty Espresso Logo cyklu Koncerty Espresso
Koncerty Espresso

Klasycznie i z twistem

Bilety wyprzedane
Szczegóły wkrótce
Wstęp wolny
29
04
Tuesday
12:00
29
04

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Logo cyklu SinfonietkaLogo cyklu SinfonietkaLogo cyklu SinfonietkaLogo cyklu SinfonietkaLogo cyklu SinfonietkaLogo cyklu SinfonietkaLogo cyklu Sinfonietka
Sinfonietka

Roztańczona Sinfonietka

Bilety wyprzedane
Szczegóły wkrótce
Wstęp wolny
Widownia podczas koncertu Sinfonietty Cracovii

Klub Przyjaciół Sinfonietty

Zostań Mecenasem

Sinfonietta Cracovia to miejska instytucja kultury, która czerpie swoje witalne siły z otoczenia, energii miasta i jego mieszkańców. Dlatego chcemy włączać Państwa w życie Orkiestry, mając na uwadze jej dobro i rozwój.

Ciasteczka!

Korzystamy z plików cookies, aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia. Wykorzystujemy je do analizy, w jaki sposób korzystasz z naszej strony oraz do personalizacji wyglądu prezentowanych Ci treści. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności.

Ustawienia plików cookies