Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia to jeden z wiodących zespołów kameralnych w Polsce. Specyfikę Orkiestry definiuje jej wszechstronność wykonawcza, precyzja i elastyczność, które z powodzeniem przenosi na skład symfoniczny. Sinfonietta Cracovia jest ceniona za wykonania muzyki współczesnej w różnych odmianach (od awangardowej po filmową). Poszukując nowych form, angażuje się w liczne przedsięwzięcia promujące muzykę nową i twórczość kompozytorów polskich. Słynie z interpretacji dzieł Krzysztofa Pendereckiego, mentora i patrona wielu przedsięwzięć Orkiestry.
Sinfonietta Cracovia jako miejska instytucja kultury na co dzień współtworzy ofertę kulturalną dla mieszkańców Krakowa i gości spoza miasta. Jednym z głównych nurtów jej działalności jest również promocja Krakowa i polskiej muzyki zagranicą. Orkiestra regularnie bierze udział w międzynarodowych trasach koncertowych i zagranicznych festiwalach. Bierze udział w międzynarodowych projektach fonograficznych oraz nagraniach dla filmu i telewizji w tym m.in. dla platformy Netflix.
Początki Sinfonietty Cracovii wiążą się z powstaniem zespołu Młodzi Kameraliści Krakowscy, który w 1994 roku przy wsparciu państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich otrzymał status orkiestry miejskiej oraz nazwę, pod którą funkcjonuje do dzisiaj. Przez 20 lat zespołem kierował skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara, w 2014 funkcję tę przejął kontrabasista Filharmonii Wiedeńskiej i animator życia kulturalnego Jurek Dybał. Od sezonu 2021/2022 roku na czele Sinfonietty Cracovii stoi duet: Agata Grabowiecka (menadżerka kultury) oraz Katarzyna Tomala-Jedynak (dyrygentka).
W swojej trzydziestoletniej działalności Sinfonietta Cracovia zrealizowała liczne trasy koncertowe w Europie, w Chinach, czy w Stanach Zjednoczonych, gdzie miała okazję wykonywać muzykę Philipa Glassa w Nowym Jorku w obecności samego kompozytora. Na mapie międzynarodowych występów Orkiestry znalazły się czołowe sale koncertowe Europy: sala Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus w Berlinie, Teatr Mogador w Paryżu, Sale Konserwatorium Muzycznego i Teatru Maryjskiego w Petersburgu, Auditorio Nacional w Madrycie, Casa da Música w Porto, włoskie Teatry w Brescii, Neapolu i Parmie, Teatro Leal San Cristóbal de La Laguna na Teneryfie, sala Filharmonii Narodowej w Warszawie, Tonnhalle w Zurychu, Wiener Musikverein oraz Wiener Konzerthaus.
Rozwój zespołu przypada na okres współpracy z wielkimi osobowościami artystycznymi: Krzysztofem Pendereckim, Christophem Echenbachem, Antonim Witem, Mishą Maiskim, Maksimem Wiengierowem, Lorinem Maazelem czy Marckiem Minkowskim. Wśród solistów, dyrygentów i kompozytorów, współpracujących z orkiestrą byli także: Daniel Stabrawa, Kaja Danczowska, Jerzy Maksymiuk, Jan Lisiecki, Rudolf Buchbinder, Tabea Zimmermann, Max Richter, Ben Frost, Patrick Doyle, Agata Zubel czy Anu Tali. Dyrygentami gościnnymi orkiestry byli John Axelrod i Rafael Payare. Od roku 2024 funkcję dyrygenta honorowego pełni Dirk Brossé.
Sinfonietta Cracovia udokumentowała swoją artystyczną wszechstronność realizacjami fonograficznymi oraz nagraniami dla Telewizji Polskiej, TV ARTE, BBC Classical Music Television, Radia Niemieckiego, Radio Nacional de España, Polskiego Radia czy platformy Netflix. Muzycy orkiestry współtworzyli razem z Krystianem Zimermanem projekt Polish Festival Orchestra zwieńczony albumem wytwórni Deutsche Grammophone. W dorobku płytowym Sinfonietta Cracovia zapisała ponadto nagrania dla wytwórni Arion (Francja), Channel Classic (Holandia), Sonny Classical oraz polskich CD Accord i DUX.
Pierwsza drygentka
Katarzyna Tomala-Jedynak
Pierwsza Dyrygentka / Dyrektorka Artystyczna
Absolwentka dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (2013) oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania placówkami kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu (2019). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Jina Wanga, Jormę Panulę, Sian Edwards, Marka Herona, Tadeusza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Rafała Delektę. Jej repertuar obejmuje zarówno muzykę symfoniczną, kameralną, operową, operetkową, baletową, jak i filmową czy musicalową.
W sezonie 2014/2015 pełniła funkcję dyrygenta-rezydenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej (w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca). W 2015 roku rozpoczęła stałą współpracę z Teatrem Wielkim w Poznaniu. W 2017 roku znalazła się w międzynarodowym gronie pięciorga stypendystów prestiżowego programu Dartington International Summer School. W 2021 roku została laureatką Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy dyrygent”. Ponadto dyrygowała wieloma zespołami w kraju i poza jego granicami, współpracując z wybitnymi solistami oraz wiodącymi festiwalami. Jedną z ważnych gałęzi działalności artystki jest popularyzowanie muzyki klasycznej i udział w projektach edukacyjnych promujących uczestnictwo w życiu kulturalnym.
I skrzypce
Maciej Lulek
koncertmistrz
Marta Nowak
zastępczyni lidera
Marcin Kmiecik
Justyna Duda-Krane
Aleksandra Honcel-Banek
Małgorzata Szuba-Kmiecik
II skrzypce
Piotr Marciak
lider
Danuta Augustyn
zastępczyni lidera
Katarzyna Balas
Katarzyna Blajda
Agnieszka Bugla-Bylica
Altówki
Ewa Szczepańska-Chwast
liderka
Elżbieta Gromada
liderka
Ryszard Sneka
zastępca lidera
Wiolonczele
Marcin Mączyński
Lider
Tomasz Wyroba
lider
Monika Krasicka-Gajownik
liderka
Alina Dorożyńska
Kontrabasy
Łukasz Mazanek
lider