Nielsen/ Penderecki/ Szymanowski/ Webern/ Nowowiejski
Wystąpią
Jurek Dybał dyrygent
Sinfonietta Cracovia
Program
Feliks Nowowiejski Śmierć Ellenai na smyczki i klarnet
Krzysztof Penderecki Sinfonietta per Archi
Karol Szymanowski Etiuda b-moll op.3 nr 4 opr. na smyczki
Anton Webern Langsamer Satz
Carl Nielsen Mała suita na smyczki
O koncercie
W ramach współpracy pomiędzy Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia a Muzeum Narodowym w Krakowie narodziło się wydarzenie łączące sztuki: muzykę i malarstwo. 3.04 o godzinie 19.30 Sinfonietta pod batutą Jurka Dybała zagra pięć utworów dwudziestowiecznych kompozytorów, które w subtelny sposób nawiązują do wystaw obrazów Jacka Malczewskiego i Vilhelma Hammershøia, obecnie prezentowanych w Muzeum Narodowym.
Jacek Malczewski (1854–1929) – jeden z najbardziej oryginalnych malarzy w dziejach polskiej sztuki – stworzył około 2000 obrazów (do dziś przetrwało 1200), a ile rysunków i szkiców, tego chyba nikt nie zliczył. Na wystawie w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie prezentujemy ponad 170 prac, do których kluczem jest romantyzm.
„Nie jest to jednak kolejna ekspozycja monograficzna, zrealizowana w oparciu o powszechnie znane prace, ale prezentacja, która zwraca uwagę na zakorzenienie malarstwa artysty w tradycji romantyzmu. Konstrukcja wystawy koncentruje się na trzech kluczowych zagadnieniach, które ukształtowały twórczość Malczewskiego, o romantycznej proweniencji. Pierwsze z nich to mesjanizm, inspirowany zwłaszcza poezją podziwianego przez malarza Juliusza Słowackiego, czego najlepszym przykładem jest seria prac nawiązujących do poematu Anhelli. Malarstwo Malczewskiego nie tylko odnosi się wprost do poezji Wieszcza i jej tematyki dotyczącej syberyjskich zesłańców, ale dokonuje także jej aktualizacji. Artysta wpisuje w nią doświadczenia swojej generacji, ukształtowanej przez Powstanie Styczniowe i pamięć o losach powstańców, zesłanych przez carat na Syberię. Jackowi Malczewskiemu bliska była też romantyczna fascynacja kulturą ludową, którą odkrywał na swój oryginalny sposób, odnajdując w niej tak różne treści, jak symbolika natury, duchowość czy powracające w ludowych legendach fantastyczne postaci rusałek. Trzecie zagadnienie związane jest z postacią artysty: z jednej strony indywidualności, geniusza, tworzącego dzięki romantycznemu natchnieniu, a z drugiej – postaci publicznej, pełniącej w czasie zaborów funkcję duchowego przywódcy narodu, odpowiedzialnego za trwanie kanonu polskości i wzywającego do odzyskania niepodległości. Malczewski pokazuje w swoich obrazach, jak niezwykłe konsekwencje miało połączenie tych – wydawałoby się sprzecznych – ról i jakim było wyzwaniem, ale też, w jaki sposób potrafił mu sprostać.” – pisze Dyrektor MNK prof. dr hab. Andrzej Szczerski.
Z materiałów prasowych MNK
Bilety
oraz stacjonarnie w punktach Info Kraków