Tryb koncertowy
07
10
2024
Monday
19:00

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Sala Audytoryjna | S1

07
10
2024
Monday
19:00
Gwiazdy z Sinfoniettą

Mari Samuelsen

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Sala Audytoryjna | S1

Wystąpią

Mari Samuelsen skrzypce

Katarzyna Tomala-Jedynak dyrygentka

Sinfonietta Cracovia

Maciej Malinowski wizualizacje

Program

Hania Rani D-Minor z filmu "Wenecja. Awangarda bez granic" (2021, reż. Michele Mally) © Nexo Digital S. L. R., With kind permission of Bosworth Music Gmbh

Bryce Dessner Song for Octave

Olivia Belli Sapias

Arvo Pärt Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję

Jóhann Jóhannsson Suita z filmu "Teoria wszystkiego" (2014, reż. James Marsh)

Hildur Guðnadóttir Baer

Hania Rani Glass

Max Richter She Remembers z serialu "Pozostawieni" (2014-2017)

Wojciech Kilar The Brides z filmu "Dracula" (1992, reż. Francis Ford Coppola)

Bryce Dessner Aheym

Toru Takemitsu Waltz z filmu "Twarz innego" (1966, reż. Hiroshi Teshigahara)

Joe Hisaishi Temat z filmu "Powrót przyjaciół" (1996, reż. Takeshi Kitano)

Nils Frahm Hammers

Szacowany czas trwania koncertu –
90 min.

O koncercie

Mari Samuelsen to zjawiskowa skrzypaczka kreująca jedyną w swoim rodzaju muzyczną i sceniczną aurę. Artystka słynąca z pełnych pasji wykonań muzyki klasycznej i współczesnej, wystąpi tym razem w muzycznym dialogu z Sinfoniettą Cracovią. Sercem programu będzie muzyka współczesnych mistrzów: Arvo Pärta, Maxa Richtera, lecz także twórców muzyki filmowej, takich jak Jóhann Jóhannsson, Hildur Guðnadóttir, a nawet artystów wykraczających poza ramy muzyki klasycznej: Hani Rani oraz Nilsa Frahma. Oprawa wizualna koncertu powstaje we współpracy z podróżnikiem Maciejem Malinowskim, który specjalnie na potrzeby koncertu realizuje zdjęcia na Islandii.


O solistce

W muzycznym wszechświecie Mari Samuelsen nie ma barier pomiędzy muzyką takich współczesnych kompozytorów jak Max Richter, Caroline Shaw, Philip Glass czy Arvo Pärt a utworami Bacha, Beethovena i Vivaldiego. Dzięki oszałamiającej wirtuozerii oraz odważnemu podejściu do repertuaru i prezentacji Samuelsen inspiruje publikę na całym świecie. Styl gry norweskiej skrzypaczki, buzujący od emocji i poparty jej nieskazitelną techniką i wnikliwą inteligencją sprawia, że słuchanie jej wykonań staje się jeszcze bardziej fascynujące.

Mari Samuelsen, rozchwytywana na całym świecie solistka, koncertowała m. in. w nowojorskiej Carnegie Hall, Concertgebouw w Amsterdamie, Paryskiej Filharmonii i Théâtre des Champs-Élysées, Elbphilharmonie w Hamburgu, w brlińskim Konzerthaus oraz Filharmonii Berlińskiej, Victoria Hall w Genewie, Tonhalle w Zurychu, londyńskim Barbicanie i Queen Elizabeth Hall oraz w Hollywood Bowl w Los Angeles. Jej popularność i wpływ na nową publiczność są niezwykłe: jej wideo „Summer” [Lato] z „Czterech pór roku” Vivaldiego zgromadziło dotąd ponad 40 milionów odsłon w serwisie YouTube.

Samuelsen regularnie współpracuje z kompozytorem Maxem Richterem. Wystąpiła również jako solistka na wydanym przez Deutsche Grammophon, premierowym albumie Three Worlds – Music from Woolf Works, a w październiku 2018 roku w Zakazanym Mieście w Pekinie wykonała utwór „November” w ramach koncertu DG120 wytwórni. W lutym 2020 roku wzięła udział w światowej premierze Voices Richtera w londyńskim Barbicanie i od tamtego czasu wykonywała ten utwór podczas kolejnych występów w Londynie, Wales Millennium Centre w Cardiff, a w ubiegłym roku na festiwalu Bluedot w Jodrell Bank.

Ma na koncie również współprace z takimi artystami, jak Jeff Mills, Dubfire i Philipp Geist, a także przełomowe poszukiwania na styku sztuki współczesnej i muzyki klasycznej podczas wydarzeń organizowanych w Yellow Lounge w Oslo. — Zawsze czułam pęd do tego, co nie jest tradycyjnie spodziewane — mówi artystka. — Moim celem jest tworzenie nowych i innowacyjnych programów dla wielbicieli muzyki, niezależnie od gatunku.

Ten cel jest wyraźnie widoczny w dyskografii Samuelsen wydanej przez Deutsche Grammophon. Skrzypaczka podpisała kontrakt z wytwórnią w styczniu 2019 roku, a w czerwcu ukazał się jej debiutancki album nagrany DG, pt. MARI. Oprócz Chacconne z II Partity na solo skrzypce J. S. Bacha i „Knee Play 2” z Einstein on the Beach Philipa Glassa, na albumie znalazły się kompozycje Briana Eno, Maxa Richtera, Jóhanna Jóhannssona i Petera Gregsona.

W 2020 roku Samuelsen wydała w DG dwa single: Moonlight, nową wersję pierwszej części sonaty „Księżycowej” Beethovena oraz aranżację Una Mattina Ludovico Einaudiego, a obydwu wydawnictwom towarzyszyło video z występu. Następnie w 2021 roku ukazała się Mitt hjerte alltid vanker (“Moje serce zawsze się błąka”), reinterpretacja skandynawskiej pieśni bożonarodzeniowej, umieszczona na albumie Winter Tales.

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patroni i partnerzy

Wskazówki dojazdu

Marii Konopnickiej 17, 30-302 Kraków

Dostępność

Zobacz również

11
01
Saturday
16:00

Hotel Saski Kraków

17
01
Friday
19:30

Barbican Centre

23
01
Thursday
19:30

Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego

Widownia podczas koncertu Sinfonietty Cracovii

Klub Przyjaciół Sinfonietty

Zostań Mecenasem

Sinfonietta Cracovia to miejska instytucja kultury, która czerpie swoje witalne siły z otoczenia, energii miasta i jego mieszkańców. Dlatego chcemy włączać Państwa w życie Orkiestry, mając na uwadze jej dobro i rozwój.

Ciasteczka!

Korzystamy z plików cookies, aby zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia. Wykorzystujemy je do analizy, w jaki sposób korzystasz z naszej strony oraz do personalizacji wyglądu prezentowanych Ci treści. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności.

Ustawienia plików cookies