Centrum Kongresowe ICE Kraków
Sala Audytoryjna | S1
Mari Samuelsen
Centrum Kongresowe ICE Kraków
Sala Audytoryjna | S1
Wystąpią
Mari Samuelsen skrzypce
Katarzyna Tomala-Jedynak dyrygentka
Sinfonietta Cracovia
Maciej Malinowski wizualizacje
Program
Hania Rani D-Minor z filmu "Wenecja. Awangarda bez granic" (2021, reż. Michele Mally) © Nexo Digital S. L. R., With kind permission of Bosworth Music Gmbh
Bryce Dessner Song for Octave
Olivia Belli Sapias
Arvo Pärt Fratres na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję
Jóhann Jóhannsson Suita z filmu "Teoria wszystkiego" (2014, reż. James Marsh)
Hildur Guðnadóttir Baer
Hania Rani Glass
Max Richter She Remembers z serialu "Pozostawieni" (2014-2017)
Wojciech Kilar The Brides z filmu "Dracula" (1992, reż. Francis Ford Coppola)
Bryce Dessner Aheym
Toru Takemitsu Waltz z filmu "Twarz innego" (1966, reż. Hiroshi Teshigahara)
Joe Hisaishi Temat z filmu "Powrót przyjaciół" (1996, reż. Takeshi Kitano)
Nils Frahm Hammers
O koncercie
Mari Samuelsen to zjawiskowa skrzypaczka kreująca jedyną w swoim rodzaju muzyczną i sceniczną aurę. Artystka słynąca z pełnych pasji wykonań muzyki klasycznej i współczesnej, wystąpi tym razem w muzycznym dialogu z Sinfoniettą Cracovią. Sercem programu będzie muzyka współczesnych mistrzów: Arvo Pärta, Maxa Richtera, lecz także twórców muzyki filmowej, takich jak Jóhann Jóhannsson, Hildur Guðnadóttir, a nawet artystów wykraczających poza ramy muzyki klasycznej: Hani Rani oraz Nilsa Frahma. Oprawa wizualna koncertu powstaje we współpracy z podróżnikiem Maciejem Malinowskim, który specjalnie na potrzeby koncertu realizuje zdjęcia na Islandii.
O solistce
W muzycznym wszechświecie Mari Samuelsen nie ma barier pomiędzy muzyką takich współczesnych kompozytorów jak Max Richter, Caroline Shaw, Philip Glass czy Arvo Pärt a utworami Bacha, Beethovena i Vivaldiego. Dzięki oszałamiającej wirtuozerii oraz odważnemu podejściu do repertuaru i prezentacji Samuelsen inspiruje publikę na całym świecie. Styl gry norweskiej skrzypaczki, buzujący od emocji i poparty jej nieskazitelną techniką i wnikliwą inteligencją sprawia, że słuchanie jej wykonań staje się jeszcze bardziej fascynujące.
Mari Samuelsen, rozchwytywana na całym świecie solistka, koncertowała m. in. w nowojorskiej Carnegie Hall, Concertgebouw w Amsterdamie, Paryskiej Filharmonii i Théâtre des Champs-Élysées, Elbphilharmonie w Hamburgu, w brlińskim Konzerthaus oraz Filharmonii Berlińskiej, Victoria Hall w Genewie, Tonhalle w Zurychu, londyńskim Barbicanie i Queen Elizabeth Hall oraz w Hollywood Bowl w Los Angeles. Jej popularność i wpływ na nową publiczność są niezwykłe: jej wideo „Summer” [Lato] z „Czterech pór roku” Vivaldiego zgromadziło dotąd ponad 40 milionów odsłon w serwisie YouTube.
Samuelsen regularnie współpracuje z kompozytorem Maxem Richterem. Wystąpiła również jako solistka na wydanym przez Deutsche Grammophon, premierowym albumie Three Worlds – Music from Woolf Works, a w październiku 2018 roku w Zakazanym Mieście w Pekinie wykonała utwór „November” w ramach koncertu DG120 wytwórni. W lutym 2020 roku wzięła udział w światowej premierze Voices Richtera w londyńskim Barbicanie i od tamtego czasu wykonywała ten utwór podczas kolejnych występów w Londynie, Wales Millennium Centre w Cardiff, a w ubiegłym roku na festiwalu Bluedot w Jodrell Bank.
Ma na koncie również współprace z takimi artystami, jak Jeff Mills, Dubfire i Philipp Geist, a także przełomowe poszukiwania na styku sztuki współczesnej i muzyki klasycznej podczas wydarzeń organizowanych w Yellow Lounge w Oslo. — Zawsze czułam pęd do tego, co nie jest tradycyjnie spodziewane — mówi artystka. — Moim celem jest tworzenie nowych i innowacyjnych programów dla wielbicieli muzyki, niezależnie od gatunku.
Ten cel jest wyraźnie widoczny w dyskografii Samuelsen wydanej przez Deutsche Grammophon. Skrzypaczka podpisała kontrakt z wytwórnią w styczniu 2019 roku, a w czerwcu ukazał się jej debiutancki album nagrany DG, pt. MARI. Oprócz Chacconne z II Partity na solo skrzypce J. S. Bacha i „Knee Play 2” z Einstein on the Beach Philipa Glassa, na albumie znalazły się kompozycje Briana Eno, Maxa Richtera, Jóhanna Jóhannssona i Petera Gregsona.
W 2020 roku Samuelsen wydała w DG dwa single: Moonlight, nową wersję pierwszej części sonaty „Księżycowej” Beethovena oraz aranżację Una Mattina Ludovico Einaudiego, a obydwu wydawnictwom towarzyszyło video z występu. Następnie w 2021 roku ukazała się Mitt hjerte alltid vanker (“Moje serce zawsze się błąka”), reinterpretacja skandynawskiej pieśni bożonarodzeniowej, umieszczona na albumie Winter Tales.
Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Bilety
oraz stacjonarnie w punktach Info Kraków
Wskazówki dojazdu
Marii Konopnickiej 17, 30-302 Kraków