



Filharmonia Łódzka

Osiem pór roku
Filharmonia Łódzka
Wystąpią
Soyoung Yoon skrzypce
Sinfonietta Cracovia
Program
Antonio Vivaldi Cykl koncertów Cztery pory roku (Le Quattro Stagioni, 1725):
Koncert nr 1 E-dur Wiosna (La Primavera), RV 269
Koncert nr 2 g-moll Lato (LʼEstate), RV 315
Koncert nr 3 F-dur Jesień (LʼAutunno), RV 293
Koncert nr 4 f-moll Zima (LʼInverno), RV 297
***
Astor Piazzolla Las Cuatro Estaciones Porteñas (1965-1969)
O koncercie
Osiem pór roku to projekt, na który składają się dwa arcydzieła muzyczne: „Le Quattro Stagioni” Antonia Vivaldiego oraz „Las Cuatro Estaciones Porteñas” Astora Piazzolli. Oba te utwory to cykle koncertowe na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową.
„Cztery pory roku” Vivaldiego stanowią jeden z najbardziej rozpoznawalnych koncertów skrzypcowych w całej literaturze muzycznej. Cykl argentyńskiego kompozytora jest o 250 lat młodszy i, choć posługuje się językiem tanga, to wiele w nim analogii do kompozycji włoskiego mistrza. Osiem pór roku stanowi ekscytującą mieszankę eleganckiego włoskiego baroku i pasjonującego tanga z Buenos Aires.
Vivaldi wykorzystuje barokowe malarstwo dźwiękowe, aby przekazać skojarzenia związane z poszczególnymi porami roku - w jego muzyce usłyszeć można śpiew ptaków, szum wiatru szczekającego psa, czy nawet gorące i duszne wrażenie letniego popołudnia. Cztery pory roku w Buenos Aires Piazzolli wypełnia gęste powietrze, przepełnione zmysłowością od największej delikatności, do niemalże gwałtownej namiętności - to fotografia życia ludzi, ich sposobu bycia i odczuwania miasta według jego gorącego pulsu i niezwykłej atmosfery.
Wartością samą w sobie jest obecność skrzypaczki Soyoung Yoon jako wykonawczyni obu partii solowych - artystki, która uważana jest powszechnie za jedną z najlepszych interpretatorek muzyki Astora Piazzolli na świecie
Bilety
oraz stacjonarnie w punktach Info Kraków
Wskazówki dojazdu
prez. Gabriela Narutowicza 20/22, 90-135 Łódź
Dostępność
Filharmonia Łódzka imienia Artura Rubinsteina, adres: ul. Narutowicza 20/22, 90-135 Łódź.
Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli
Wejścia do budynku znajdują się na poziomie 0. Nie ma różnicy w poziomach między chodnikiem a podłogą Filharmonii, nie ma też progów. Szerokie drzwi umożliwiają swobodne wejście do budynku.
Opis dostępności korytarzy, schodów i wind
Szerokie korytarze i foyer pozwalają na swobodne poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami po budynku Filharmonii Łódzkiej. Umożliwiają dotarcie do kasy biletowej, szatni, Sali koncertowej i łazienek, a także części administracyjnej i przeznaczonej dla artystów. Na Salę koncertową można dostać się z kilku poziomów. Sala koncertowa posiada 7 lóż, zapewniających komfort słuchaczom z niepełnosprawnościami. W łatwy sposób można do nich wjechać i wyjechać. Miejsca dla osób poruszających się na wózkach znajdują się również przy kilku pierwszych rzędach widowni. W budynku znajdują się cztery windy, z których jednocześnie może korzystać osoba poruszająca się na wózka wraz z opiekunem, rodziną. W Filharmonii Łódzkiej od lat osoby z obsługi szatniarsko-bileterskiej opiekują się osobami z niepełnosprawnościami przybywającymi na koncerty do Filharmonii.
Opis dostosowań, na przykład pochylni, platform, informacji głosowych, pętlach indukcyjnych
W Filharmonii Łódzkiej w ramach projektu KULTURA 3D. Rozbudowa infrastruktury kulturalnej dla nowoczesnej i wielofunkcyjnej Filharmonii Łódzkiej:
Wprowadzono dodatkowe, wypukłe oznaczenia, dzięki którym ułatwiony został sposób poruszania się po obiekcie osobom z niepełnosprawnościami (zwłaszcza niedowidzącym, niewidomym oraz niepełnosprawnym intelektualnie, w tym z autyzmem). Przygotowano oznaczenia dla: wejścia, kasy, szatni, portierni, toalet, sali koncertowej.
Zastosowano kolorowe kody dla określenia kierunków.
Oklejono szyby w ciągach komunikacyjnych – dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, mając na uwadze fakt, iż szczególnie dla dzieci duże powierzchnie szklane są „niewidzialne”, często w nie wchodzą lub wbiegają, co stanowi dla nich duże zagrożenie.
Użyto kontrastujące kolory na posadzkach i ścianach, które przyczynią się do zdefiniowania określonej przestrzeni.
Udostępniono odpowiednią liczbę dostępnych siedzisk w całym obiekcie.
Wygospodarowano salę przeznaczoną na działania hałaśliwe oraz działania twórcze.
Zadbano o ty by w filharmonii znalazło się miejsce, gdzie osoba z autyzmem będzie mogła się wyciszyć.
W Filharmonii Łódzkiej ze względu na estetykę obiektu, użyte w nim materiały i zastosowanie określonych rozwiązań graficzno-typograficznych utrudnione jest wprowadzanie wszystkich udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, wymaga znaczących nakładów finansowych. Filharmonia Łódzka nie posiada pętli indukcyjnej. Było przeprowadzone rozeznanie i koszt zakupu wraz z zestawem koniecznych urządzeń okazał się bardzo duży.
Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych
Osoby z niepełnosprawnościami najczęściej przyjeżdżają do Filharmonii specjalnym transportem lub taksówką. Wówczas podjeżdżają pod główne wejście, przy którym jest dużo miejsca na bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z auta. Nieduży parking, którym dysponuje Filharmonia Łódzka, znajdujący się z tyłu nieruchomości i pod ziemią, dostępny jest tylko dla pracowników. Przy pobliskich budynkach znajdują się oznaczone miejsca parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997r. do Filharmonii Łódzkiej może wejść osoba z psem asystującym. Podczas koncertu może zająć miejsce w loży, co już miało miejsce.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Informacje o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online.
Filharmonia poczyniła kroki do nawiązania kontaktu z tłumaczem polskiego języka migowego.
Inne ułatwienia
Filharmonia Łódzka planuje kontynuować organizację koncertów dla osób dotkniętych niepełnosprawnościami, najbiedniejszych, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, samotnych, starszych i chorych. Ideą koncertów jest stworzenie spotkania pełnego muzyki, duchowej refleksji i poczucia jedności. Umożliwiony dostęp do kultury wysokiej, tak ograniczony na co dzień, to wymowny gest solidarności mający na celu podtrzymać i pielęgnować nadzieję oraz podtrzymać i pielęgnować nadzieję oraz przeciwdziałać społecznemu wykluczeniu. Filharmonia Łódzka podczas takich koncertów przyjmowała jednocześnie ponad kilkaset osób, pokazując swoją dostępność dla osób starszych, chorych, dotkniętych niepełnosprawnościami.